طراحی و ساخت مخزن هیدرولیک
در دیدگاه نخست ممکن است مخزن هیدرولیک (RESERVOIR) فقط مکانی برای نگهداری روغن به نظر برسد، اما به لحاظ دیدگاه فنی، مخزن دارای نقش های متعددی است که ذیلا به آن ها اشاره می شود :
- نگهداری روغن : نقش عمده مخزن نگهداری روغن است. خنک کاری روغن : روغن برگشتی از شیرها و عملگرها (ACTUATORS) به خاطر اعمال فشار و انجام کار اغلب با دمای بالا به مخزن برمی گردد. اندازه مخزن تعیین کننده مقدار خنک کاری روغن است و بر حسب اندازه پمپ و مقدار ساعت کاری در یک شیفت نعیین می گردد. در جایی که امکان انتخاب مخزن بزرگ متناسب با پمپ وجود ندارد، از سیستم های خنک کننده استفاده می شود. به طور مثال عکس زیر مربوط به سیستم آسانسور هیدرولیک یکی از پل های هوایی شهر تهران است که با توجه به حجم کم مخزن روغن و استفاده 24 ساعته از آسانسور نیاز مبرم به یک سیستم خنک کن گرم کن (CONDITIONING) داشت که به صورت مجزا ساخته و نصب گردید.
a. خنک کاری پمپ در هنگام تولید جریان
b. جلو گیری از لوله کشی و شیلنگ کشی اضافه (البته این کاربرد بستگی به مدار هیدرولیک نیز دارد.)
c. کاهش آلودگی صوتی ناشی از کار پمپ
در شکل زیر شماتیک یک مخزن استاندارد به نقل از جزوه آموزشی فستو به همراه اجزاء تشکیل دهنده آن آمده است.
1. STRAINER صافی یا فیلتر مکش
2. SUCTION LINE خط مکش
3. LEVEL INDICATOR روغن نما
4. RETURN LINE خط برگشت
5. FILER دریچه شارژ روغن یا درب باک
6. BREATHER WITH FILTER منفذ هوا
7. ACCESS PANEL دریچه بازدید
8. DRAIN PLUG تخلیه مخزن
9. BUFFLES موج گیر